Tuesday, October 9, 2012

torka aldrig tårar utan handskar

Jag har ännu inte sett avsnitt 1 av ovan nämnda serie.
Men Jonas Gardell chattade med tittarna efteråt:

"Sofia: Jag gillar inte att Paul pratar så stereotypt homosexuellt i Tv-serien. Varför är det nödvändigt?
Jonas Gardell: Paul är en underbar människa. Rolig, snabb, bitchig och rapp. Det är inte Paul som är problemet. Det är du."

Sofia är inte ensam. Hon säger det som så många andra säger Om människor bara betedde sig som jag vill så skulle jag låta dem vara som de är.
I det här fallet vädras både homofobi men ett förakt för det som är feminint. Ingen borde vilja prata ljust, enligt den här personen. Fjollbögen, det feminina är något som många vill ta avstånd ifrån. Någon som har lägst status i mångas ögon. "Om man nu måste vara bög så ska man iaf vara som alla andra killar" hörs det sägas. Det är därför queer är ett sånt härligt fuck you till alla trångsynta människor. Det går att bryta mot mer än en norm om kön och sexualitet samtidigt, hur många som helst faktiskt.

Fjöllbögen och den tjejiga tjejer är samma position: Femme.
Jag är inte mindre smart om jag pratar med en ljus röst, däremot går det att ifrågasätta hur smart en är om en tror att hjärnan och rösten är samma sak.

Sen att ta sig rätten att bestämma hur folk borde se ut, prata, röra sig mm. är över mitt förstånd. Självklart måste det vara upp till var och en att se ut och låta som man vill. Alla basröstkillar gör sig ju också till. Alla män som pratar mörkare än deras avslappnade röstläge får sällan skit för det. Det är den ljusa rösten som provocerar.

För övrigt har jag hört liknande saker sägas om Jonas Gardell och det glädjer mig att han säger ifrån så tydligt. Det är liksom ingen åsiktsfråga om människor ska få prata på ett visst vis. Det är liksom inte en okej människosyn att man ska in och ändra på människors sätt att vara.

No comments: