Monday, October 22, 2012

rätten till kvinnors kroppar


Minns ni det här beteendet att dra tjejerna i klassen i håret medan läraren säger att killarna bara är kära? Känner ni till den typen av män som aldrig riktigt slutar med det där? Att ta på kvinnor lite när en känner för det, utan att fundera på om det är okej. Antagligen gör ni det, för så gör folk i olika utsträckning väldigt ofta.

På RFSU pratar vi om ömsesidighet som Samtyckte och Bra-känsla. Alltså, allt man gör med och mot en annan person ska den ha gått med på och det ska kännas bra för alla inblandade. Det här handlar inte bara om sexuella närmanden utan annat också. Att lägga handen på någons axel är inte alltid uppskattat, och om personen ber en att inte göra det så slutar en givetvis med det direkt.

Att något inte har ett sexuellt budskap betyder inte att det inte är kränkande. Det har jag nämligen hört från män som tar på mig att "jag menar ju inte så". Som att jag inte har rätt till min känsla att jag inte vill ha någons hand på benet eller armen för det är ju inget snuskigt.
Faktum är att det är envar som bestämmer om och hur en vill bli berörd. Även så simpla saker som en kram för att hälsa, är inget en måste göra, även om många såklart tycker det är trevligt.

No comments: