Friday, March 30, 2012

Svar till Linda Skugge

Det kliar i fingrarna och jag måste få försvara mig.

Att endast prata om kroppshår och hora/slampa leder tyvärr ingenstans. Det enda som leder till förändring är att agera.
Jag tror inte på att det finns särskilt många feminister som bara pratar om detta utan att leva och verka feministiskt på andra fronter. Jag går inte med på antydningen att exempelvis de som postar i "ta håret tillbaka" skulle vara dåliga på att lyfta fram kvinnor eller peppa kvinnor.

Det vill säga: lyft fram andra kvinnor, anställ bara kvinnor, tipsa om kvinnor, pusha kvinnor, var mentor åt yngre kvinnor.

Jag är gärna mentor åt yngre tjejer. Eftersom jag jobbar med ungdomar på olika sätt försöker jag alltid lyfta fram och peppa dem för de de är och inte för att de är söta eller till lags. Finnas för att bolla könsnormer osv.

Pusha kvinnor, tipsa om kvinnor, lyft fram andra kvinnor

CHECK!

Anställ bara kvinnor

Jag och väldigt många andra kvinnor med mig sitter inte i maktposition på det viset att vi anställer folk över huvudtaget. Sen tycker jag att det är en ganska extrem åtgärd (jisses, skrev jag verkligen det där?) att bara anställa kvinnor överallt alltid. Det finns andra grupper som inte har det jättelätt i samhället och det behöver vi komma ihåg.


Jag vet att ni unga tjejer inte tror på mig men kvinnor trycker ner kvinnor och håller tillbaka andra kvinnor.Och där har ni själva kärnan till att ni lever i en icke jämställd värld.

Det är ett retoriskt fult grepp att veta vad alla unga tjejer tycker, måste jag först understryka. Tonen i hela artikeln är så mycket tillrättavisande att jag blir illa till mods. Om hon nu ska göra anspråk på att veta allt om unga tjejers tankar i den här frågan kanske Skugge ska testa att fråga några unga tjejer om det finns föreställningar om att tjejer är till exempel falska? Eller om det finns en föreställning att tjejer snackar mer skit?

Jag skulle vilja påstå att alldeles för många kvinnor och män i alla åldrar går runt och upprepar mantrat att "allt är kvinnornas fel". Att kvinnor håller tillbaka andra kvinnor målas ut som det stora problemet till ojämlikhet i samhället. Jag håller inte med om att det är så enkelt. Men givetvis finns det både män och kvinnor som är motståndare mot feminism.

Männen kan ni aldrig lita på, de kommer aldrig nånsin vare sig hjälpa er eller lyfta fram er. Då finns bara ni själva kvar. Håll ihop!
För någon som lever ihop med män tycker jag det är en hemsk inställning. Förväntar sig inte hon stöd och pepp av sin partner? Svindlande tanke tycker jag.
Att "män" inte går att lita på är en biologistisk syn som jag inte alls håller med om. Det är inte jättemånga män som står i framkant i den feministiska kampen, idag, globalt eller historiskt. Men de som faktiskt gör det ska inte avskrivas för att de är född i en viss kropp.

Mitt sistahoood är de jag kan lita på i den feministiska kampen och då är inte en fitta en garanti, lika lite som en kuk är ett hinder. Inte ens att definiera sig som man är ett problem för att vara feminist, enligt mig. Minns inte riktigt vad Caitlin Moran sa om saken men fritt ur minnet : The more the merrier!

1 comment:

Lina said...

"...då är inte en fitta en garanti, lika lite som en kuk är ett hinder." Klockrent utdrag ur en ultrafantastiskt bra text. Fan vad bra du är. Tycker du borde skicka det här till Linda (och typ alla andra).