Thursday, March 22, 2012

Min ambivalenta relation till freud och andra män med grått skägg.

Igår var jag på föreläsning på ABF om AD/HD ur ett psykoanalytiskt perspektiv. Magnus Kihlbom var moderator och Terje Neraal hade en timmes föredrag om psykoterapi mot AD/HD och hur bra det kan fungera. Hela föredraget var väldigt intressant och många grejer höll jag med om.

SEN.
Sen blev det som vanligt frågestund.

Sak som inte hör till historien (?) : Jag räcker upp handen och blir avbruten av två män som skriker rakt ut innan jag får ställa min fråga. Undrar lite lätt om de har något att säga om skillnaden i förekomst av AD/HD hos flickor och pojkar.
Terje säger att han inte vet så mycket om det. men pojkar har 8 gånger oftare utagerande AD/HD. Kihlbom hoppar in och berättar att pojkar mognar ju senare, rent biologiskt. Det är därför män gifter sig med yngre kvinnor, deklarerar han, som vore han pelle billing. Läkare som inte klarar av att bliva vid sin läst gör mig tokig. Sen sa de lite annat som gjorde mig trött och matt.

No comments: