Friday, April 6, 2012

transfobi och könsförvirring

Prolog: Jag och Peter sms'ar
- Vad ska du på för dans i morgon? För danceoken var väl på torsdag?
- Ja, idag är det på dansens hus med vogue och könsförvirring.
- ah, roligt! Är könsförvirring din bästa förvirring?
- Lätt att det är. vilken är din? Sinnesförvirring?
- Njae, det är inte så roligt när man drabbas själv. Allmän förvirring är rolig i stora folksamlingar.



Här om dagen var jag på en dansföreställning som heter Antigone sr/twenty looks or paris is burning at the judson church.
Det var roligt, den var jättelång och ett work in progress en hel del humor och inte mycket traditionella könsroller. Dans kan ju som andra anrika konstarter hamna i lite konservativa banor.

Det var alltså inte så klassiskt alls. Det störde många i publiken och det var riktigt många som inte stannade kvar under den två timmar långa föreställningen. Några som inte hade den goda smaken att helt enkelt visa sitt missnöje genom att smyga iväg var de som satt bakom oss. De viskpratade sig igenom hela föreställningen. De pratade om hur dåligt det var och att de inte alls hade förväntat sig det där. Allt var fel på något sätt. När dansarna mot slutet gör en långsam dans som kan ses som sensuell höll människorna bakom mig på att gå i taket. En satt på fullt allvar och pratade om hur "motbjudande" det var och att "det är nästan så jag byter läggning". Jag tolkar det som att den kom av sig i sitt heterosexuella varande då dansarna, som är män, hade ett könssuttryck som inte var stereotypt. De hade kläder, accessoarer, ett sätt att röra sig som inte är typiskt maskulint.

Jag blir såklart arg när publiken inte klarar att visa respekt för publiken och dansarna och sitter och pratar genom föreställningen. Men mest blir jag arg för att de stenhårda normerna för hur män och kvinnor får vara är långt ifrån harmlösa. Det påverkar så många på ett så tvingande sätt.
Är deras kommentarer om de "motbjudande dansarna" inte lite samma sak som när en bekant blev vräkt med en motivering innehållande "du kan ju inte gå runt här med kjol förstår du väl". Det är tydligen sånt en förväntas förstå. I ett demokratiskt samhälle ska människor inte ha rätt att klä sig som de vill.

No comments: