Thursday, April 5, 2012

Internaliserat förtryck.

Den senaste tiden har mina tankar kretsat mycket kring internaliserat förtryck. Jag battlar som tusan med det, precis som många andra. Frukostens diskussion kretsade kring det temat på många sätt. Bland annat om kvinnor som försvarar män i sin närhet när de sysslar/sysslat med våldtäkt eller partnervåld. Om en är uppfostrad till att klandra sig själv är det nära till hands att förvänta sig det av någon annan också. Både män och kvinnor har oftare lättare att identidiera sig med män än med kvinnor. Män anses som normen och som att deras beteende, sätt att fungera och handlingar är det "rätta". Både män och kvinnor tenderar tenderar att ifrågasätta kvinnor mer än män. Alltså "sa hon nej tillräckligt högt??" om någon som inte uppfostrats att ta sig ton istället för "varför märkte han inte att hon inte ville?".

läste nyligen den här krönikan som på ett bra sätt beskriver känslan av skuld skam och nedsmutsningen. Att det är offret som lever med stigmat, olika stort beroende på vad som helst men det är ofta där det landar.

Som av en händelse handlar kriminalserien jag tittar på ikväll om utsatta kvinnor.(jag ser i princip vilka klassiska kriminalserier som helst men har slutat se navy cis eftersom det med råge överskride min sexistiska skämt-gräns. Ungefär samma hög som 2½ men ligger den i.) två parallella historier utspelar sig; Den ena visar med önskvärd tydlighet hur psykisk misshandel kan skada en människa. Kortfattat.
Den andra handlar om en kvinna som är utsatt för en stalker men han blir tagen med hennes hjälp. Slutorden är ett citat av någon klok människa om att en kvinna måste lära sig att försvara sig. Det låter fett normigt när jag beskriver det men jag var rörd vill jag lova.

Givetvis finns övergrepp och partnervåld i andra relationer än heterosexuella och även då ses många gånger män och kvinnors roll med samma patriarkala norm-glasögon. Du ses som kille i bemärkelsen att kroppen är ständigt sexuellt tillgänglig, och som tjej i bemärkelsen att det är du som ska bli förförd.
Chamberland pratar lite om det i sin välskrivna artikel i ottar.
tex: "Du ses som kille i bemärkelsen att kroppen är ständigt sexuellt tillgänglig, och som tjej i bemärkelsen att det är du som ska bli förförd." Och det påminner min ännu en gång hur viktigt det är att arbeta emot normer som dikterar människors sexuella handlingsutrymme.

Jag har andra viktiga exempel på internaliserat förtryck. återkommer!

No comments: