Monday, September 10, 2012

Efterlysning!

Vill du medverka i en forskningsstudie om transpersoners upplevelser av trygghet och tillgänglighet respektive otrygghet och otillgänglighet i den egna hemstaden och dess offentliga platser?

Hej,
Jag heter Signe Bremer och jag är forskare vid Uppsala universitets centrum för genusvetenskap. Där har jag fått möjligheten att starta upp ett projekt som fokuserar stadsboende transpersoners upplevelser av att bebo svenska större till medelstora städer, tex Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Linköping. 

Med offentliga platser menar jag sådana utrymmen i staden som i teorin ska vara tillgängliga för alla, till exempel toaletter, badhus, gym, tunnelbanesystem, övrig kollektivtrafik, parker, gågator, nattklubbar, teatrar, men som på grund av samhällets normer kring kön, sexualitet, funktionalitet, etnicitet, ålder, hudfärg, klass et cetera inte är det. Att bli föremål för särskild, positiv såväl som negativ, uppmärksamhet på grund av ens könsuttryck är ett exempel på hur sådan otillgänglighet kan yttra sig. Ett mer extremt exempel är den reella risk för oprovocerat anonymt transfobiskt våld som tyvärr följer med könsuttryck och identiteter som går på tvärs med tvåkönsnormen. För mer info om projektet se: http://www.gender.uu.se/seminarier/nyheter/?tarContentId=203259

Nu är jag intresserad av att komma i kontakt med transpersoner, transvestiter, intergenders, transsexuella, genderbenders, nongenders, bigenders, genderqueers, drag kings/queens, intersexuella och andra som har transerfarenheter, en identitet som trans, eller på andra sätt bryter mot de förväntningar kring kön som gäller i staden. Jag eftersträvar ett brett spektra av personer, inte bara vad gäller könsidentitet utan också i relation till sexualitet, hudfärg, funktionalitet, etnicitet, ålder och klass. 

Att delta är helt frivilligt, dvs.en kan när som helts avbryta sin medverkan utan att behöva förklara varför. Deltagarna är också anonyma i den mening att alla namn och andra uppgifter som riskerar att identifiera dig kommer att tas bort. Medverkan i studien kan ske på olika sätt. Du kan till exempel medverka i en forskningsintervju, och/eller rita en teckning som säger något centralt om hur du upplever din hemstad, åka kollektivtrafik med mig, eller bidra med en novell eller poesi. Jag kommer även be de som vill att tillsammans med mig besöka en plats i den egna hemstaden som upplevs som särskilt trygg och tillgänglig, det blir fokus för ett samtal som vi för i anslutning till den platsen. 

Vill du få mer information om studien och formerna för medverkan? Kontakta mig gärna, sedan kan du bestämma om och hur du vill medverka. Jag nås bäst via signe.bremer (a) gender.uu.se.

Jag har sedan tidigare lång erfarenhet av att forska om transpersoners livsvillkor. I november förra året gav jag exempelvis ut en bok/doktorsavhandling som är resultatet av ett fyra och ett halvt års långt forskningsprojekt om arton personers upplevelser av att genomgå könskorrigering. Boken heter ”Kroppslinjer – kön, kropp och transsexualism i berättelser om könskorrigering”, för den som vill ha information om något av det som jag har gjort tidigare.

Många vänliga hälsningar 
Signe Bremer

No comments: