Saturday, February 4, 2012

var är genusmaffian när den behövs? *

Det snackas ju så mycket om den där genusmaffian som klagar på orättvisor gällande kön. Jag önskar så innerligt att det fanns en organiserad genusmaffia vars enda jobb var att uppmärksamma orättvisor mellan könen och onödig särskillnad mellan män och kvinnor. Ja, alltså så slapp jag. Det finns så mycket skit som många inte lägger märke till och ofta blir människorna jag berättar för överraskade alternativt tror inte att det är sant (tjejmål, exempelvis). Jag vet att det finns feminister världen över, organiserade och oorganiserade, men många av oss har liksom ett jobb och en fritid. Det finns för mycket skit i patriarkatet för att orka kommentera allt. Men idag är jag samhällsnyttig.

Idag ska jag berätta om stockholms stads träningsanläggningar. I gymmen finns ett kartotek där man kan ha sitt träningsschema. Olika färger för Män och Kvinnor. På vissa gym står de blandade i samma kartotek och på vissa finns två olika. Vissa anarkister och könsförvirrare lägger sina kort på fel ställe, det ska medges. Men någon har tänkt ut att det vore väl hemskt praktiskt om alla kunde påminnas om att det finns två kön, samt vilket de tillhör. Det kan illustreras typ såhär "nu tar jag upp mitt kort, jag har en penis, nu ska vi se hur många set jag ska köra på den här maskinen, jag har en penis" alternativt "nu ska jag och min fitta gå och träna lite ben".

Den senaste trenden i träningsvärlden är ju cirkelgym/switch osv. Ibland kallas det 30 minuters träning för kvinnor, men allt är typ samma. Styrketräning i grupp på enklare gymmaskiner. Eriksdalsbadet har just installerat en Switch-sal. Alltså ett eget litet gym så att säga, där jag brukar gå på gruppträning. Det är sjukt kul men idag satte jag kulet i halsen när instruktören förklarade att de rosa klisterlapparna på viktplattorna var de som tjejerna skulle använda och de tyngre viktplattorna var blå till killarna. Yepp. Så köps maskinerna in. Med tjej- och killvikter. Kan inte någon bara bojkotta tillverkarna? Och leksaksaffärerna nu när vi ändå håller på?

*googlade faktiskt "var är genusmaffian" men kom mest till avpixlat, ingen relevant information.

No comments: