Friday, April 12, 2013

jobb jobb jobb jobbigt är det.

Igår var jag på anställningsintervju. Idag var jag på anställningsintervju. Hela veckan har jag tänkt på hur arg chefen skulle bli om jag inte kan jobba i sommar. Det gick inte vidare bra idag men ändå blir jag galen av att behöva vänta flera veckor på svar. För den här gången tror jag faktiskt på att jag kommer att få ett svar, även om det knappast ses som kutym. Om arbetsgivaren inte vill anställa dig orkar de inte alltid skicka ett mail med de tre bokstäverna "Nej".

Dock, igår var jag också på föredrag om boken Skitliv (red. Victor Bernardtz) och Torun Carrfors uttryckte det så fantastiskt bra. Otryggheten i arbetslivet gör något med oss, hon hade tex. inte tagit semester sen hon började jobba som sjuksköterska för en massa år sedan. Arbetat alla somrar för att vara till lags. Inte klaga på arbetsvillkoren eftersom det kan kosta en jobbet, men framförallt att alltid behöva överprestera och vara vansinnigt käck och samarbetsvillig. En ja-sägare, helt enkelt.
En del av mig känner självförakt att jag blir inställsam eller besatt av att göra ett perfekt jobb. Jag är i grunden en person som är ambitiös och vill göra ett bra jobb, men det här är något annat. Det här är tron att en inte får ha en dålig dag och att ingenting är bra nog. Att allt jag gör bedöms utifrån och att jag alltid måste vara glad, trevlig och effektiv. Inte mänsklig. Jag är trött på att se mig själv genom andras ögon. Försöka räcka till.

Jag vill bara skita i allt, och det hjälper ju inte. Men det är skönt att få perspektiv på vad som händer. Inte bara vad som händer med mig, utan vad som händer med arbetsmarknaden.
Helst vill jag ha ett jobb där jag kan få göra ett bra jobb för att jag vill, för att jag är motiverad och inte för att jag kan hänga löst. Jag vill ha ett jobb att gå till och en trygghet att jag får lön även om 3 månader. Det finns undersökningar som visar att vi unga vill ha trygga anställningar, det står inte i motsättning till att när vi inte får det kanske fler pluggar, försöker göra det bästa av arbetssituationen, eller säger att det är skönt att vara friare. Men

No comments: