Sunday, January 29, 2012

lämna våra kroppar ifred.



Jag vet att människor konstant tar sig rätten att bedöma andras kroppar. Jag minns exempelvis när jag var typ 12 och en bekant gubbe varnade mig för att gå upp i vikt (jag var underviktig). Men när jag betalar för något, typ att träna, skulle jag helst inte vilja få kroppsnormer uppkörda i ansiktet. Idag var det extremt, redan innan vi kom in i lokalen stod ledaren och raljerade över att folk var dumma som tränade core (typ bålstabilitet) för tränar man magen får man en stor mage. Implicit att alla ska vilja ha sk discomuskler som han. Sen fortsatte det med glada tillrop om kalorier som skulle brännas, lår som skulle bli mindre osv. Jag känner mig förminskad som människa när någon tar sig rätten att bestämma att jag, och alla andra i salen för den delen, är där enbart för att ändra mitt utseende snarare än må bra. (bli smal = snygg?)

Och jag blev ännu lite mer ledsen att jag inte gick fram till ledaren och bad honom ändra sina tillrop tills nästa gång.

No comments: