Sunday, October 3, 2010

will never marry?

Idag sa Peter på fullt allvar till mig "jag trodde det var jag som var mest emot att gifta sig".
Och jag kände att jag skulle behöva trycka upp visitkort som killen i extremt högt och otroligt nära med titeln "Äktenskapsmotståndare" allra först. Dessutom har jag lovat Agnes att blogga av mig skiten. Fast då kanske jag inte får komma på deras bröllop. Så där att det blir dålig stämning så fort de tittar på mig, för då tänker de på mina uppradade argument emot äktenskapet.

1 comment:

Unknown said...

Jo, min morbror var ju inte gift, men han levde hela livet med samma kvinna. De tycks ha varit varandra trogna. När jag var liten tjatade jag på dem att gifta sig. Det var för att jag trodde de skulle bjuda på glasstårta vid bröllopet. Nu har jag kommit till insikten, att det går att gifta sig utan glasstårta. Innan kyrkan lade sig i på 1700-talet, så gjorde folk lite som de tyckte. Dock var tydligen inte särkullbarn legitima arvingar. Der var exempelvis bara kungens barn med drottningen, som kunde ärva kronan. Nu har ju kungalinjen brutits, och en fransk borgare har utsetts till kung. Det hade nog inte kung Gösta tänkt sig.
För somliga är äktenskapet ett sakrament, vilket inte kan utläsas ur bibeln, men somliga säger att Gud har inrättat äktenskapet. "Äktenskapet är inrättat av himmelens gud - och det passar inte på jorden."
;-)